رحلة معرض الكتاب


رحلة رحله رحله خلت يومنا أحلى يوم الأحد الموافق 3-2-2008
غادرت شيماء أرض الوطن وشدت الرحال الى معرض القاهرة الدولي للكتاب كنت طالعه الرحله مع الإخوان مع العلم بالخلاف اللي بيني وبينهم لكن الخلاف لا يمنع التواصل .. واحنا رايحين كانوا عاملين مسابقات طبعا أسئله تاريخية ..وحضرتنا ثقافتي التاريخية- خصوصا التاريخ الاسلامي -ضحلة ..على العموم أنا كنت مريحة على الكرسي الفاضي اللي جنبي ..سرحت في نفوري من الماضي ربما لأن نظرتي للماضي على أنه تشدق بعبقرية العرب التي لا مكان لها على أرض الواقع
ربما لأن الفتى من قـال هـا أنـذا*** ليس الفتى من يقول كان أبي ...
...اشترت كتب حلوه كتيره ..مع إني ملفتش المعرض زي كل مره ...الصحه بأه نعمل ايه هدونا حيلنا الهي يهد حيلهم
اشتريت ايه ؟؟ يوسف إدريس أرخص ليالي واخر الدنيا ..ودكتور فيل
love smart
و شخصية مصر ..رباعيات صلاح جاهين ..الأعمال الكاملة لأحمد مطر ..كتاب صغنون لعبلة سرور اسمه حكمة الحياه مقتطفات من روايات نجيب محفوظ ..أحمد منصور حصار الفلوجة ..المهم اخر الرحلة دخلت دار الشروق لقيت كتب المدونات خلصت اهيء اهيء ..اشتريت كتاب لفهمي هويدي وقابلت أحمد منصور كان بيشتري دار الشروق تقريبا ..خليته كتب لي إهداء على الكتاب بتاعه حصار الفلوجه
خلاص كده أنا تعبت قوي ..لذلك أعلنت الرحيل وانتهت الرحلة بصعودي للأتوبيس ..قعدنا نتكلم عن الكتب اللي اشتريناها وبعدين نمت تاني بس المرة دي بجد مش هزار زي وأنا رايحة الرحلة صحيت من النوم لقيت فاضل ربع ساعة وأصل بأمان لأرض الوطن ..جايلك يابني سويف جايلك بس انت ماتسبنيش استنى وماتجيش
....... ...

6 comments:

هوندا said...
9 February 2008 at 22:31

ههههههههههه ازيك يااخت شوشو رحله سعيده معرض الكتاب ملوش حل فعلا
كان نفسى اجيب شخصيه مصر المرة الجايه بقا

ليكى عندى تاج ابقى مرى خديه:)

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى said...
10 February 2008 at 00:40

حمد الله على السلامة .. على الوصول و على الرجوع

و يا بختك بتوقيع أحمد منصور .. أنا فى مرة شوفته .. بس كان فى حفلة موسيقى فى الأوبرا .. و ماعرفتش أوصل له

و كتاب شخصية مصر بقى بكام دلوقتى ؟؟ من سنتين كان الأربعة أجزاء بمية و خمسين جنيه قبل الخصم و بمية و عشرين جنيه بعد الخصم من دار الهلال

بس بجد الرحلات الجماعية دى بتبقى ممتعة .. بغض النظر عن المواقف الغريبة اللى فيها .. لكن بتبقى ممتعة

عصفور المدينة said...
11 February 2008 at 00:29

فعلا موضوع المسابقات ده إسفاف والسؤال الخاص بقوله عز وجل
تألمون
هو من الاستهزاء بكلام الله

على كل هنيئا الزيارة والكتب

Unknown said...
11 February 2008 at 01:23

ازيك يا شيماء
حمد لله على السلامه
كان نفسي اطلع المعرض السنادي بس ربنا مقدرش
هو انا فعلا السؤال بتاع الايات بردو معجبنيش مع انى من الاخوان...وبتوع بني سويف كمان ...يعنى دول اكيد صويحباتى حبيباتي
:)
بس دول في النهايه بشر مش معصومين
وفي منهم العالم وغير العالم
ربنا يصلح الاحوال
تقبلي تحياتى،،،

the others said...
11 February 2008 at 01:34

honda
التاج اللي مليان ألغام ده يامعلمة لا خليهولك شكرا جزيلا
..................
ابن حجر العسلاقني

الله يسلمك..أحمد منصور كان احساس حلو قوي لما شفته عبالك ...كتاب شخصية مصر انا جبته من سور الأزبكية ..بس أنا فاكرة انه السنه اللي فاتت كان زي ماقولت كده
120 جنيه من دار الهلال
........................
عصفور المدينة
شكرا جزيلا على زيارة حضرتك
..................................
حطم القيود
منورة..أهم حاجة ندرك كده ..احنا بشر معاك حق بس لازم نعترف بالغلط مش نكابر وبعدين استفت قلبك هو لازم شيخ يقول حرام علشان يبقى حرام صح ؟؟

أحمد حمدي said...
11 February 2008 at 19:13

بجد بحسدك انك روحتي المعرض في ظل الاجواء الصعبة اللي مرت بيها البلد الفترة اللي فاتت

Back to Home Back to Top my fingerprint. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.