the secret


رمضان ..المذاكرة.. السفر للقصر العيني.. امتحان كل 10 أيام .. الدروس ..سنة جديدة مش عارفة فيها راسي من رجلي... ..خلاص العد التنازلي بدأ بعد قليل تشتعل دراما الحياه وانا هشيط في النص.......كل حاجة دلوقتي بتبتدي في نفس الوقت
كنت داخلة في مود اكتئاب والحمد لله طلعت منه...بسرعة قوي ..أصلي شوفت حلقة أوبرا بتاعة
ده كتاب حلو قوي the secret
وبما إني عرفته-السر يعني- نويت أقولكم عليه اصل كلامهم في الحلقة دي كان جميل جدا جدا
يلا نبتدي
# ask crises what u gonna learn me ???
لاتندم على الماضي...تجاربك القديمة... في النهاية يجب أن تخوض غمار الحياة وتتعلم منها خذ العبرة -بكسر العين - ودع العبرة -بفتح العين-وبعدين كفاية ان الهموم تكفير عن السيئات واكيد بتغير في شخصيتك والضربات التي لا تقسم ظهرك تقويك
#I Must show poeple how great I`m... Don`t wait them to tell u that......
أنت خليفة الله في الأرض ..نفخ فيك من روحه ..عظمتك تنبع من قوة الله مخك أعظم معجزة في الكون
ur brain is the greatest mircle in the world
Don`t stay at ur place and say I`m victim

لاتنتظر أن يدعمك الا خرون كثيرون من الناس تسيطر عليهم هذه الفكرة.. فيحولون انفسهم الى ضحايا
# 3 things leads to change
knowlage>> feeling >>action

تلات حاجات تخليك تغير مسارك تسترخي وتفكر في حالك ..تقول لنفسك أنا لازم أتغير....حس ده وخليه يملا خيالك .. متقعدش مكانك لأ ابتدي خد خطوات عملية

intention not enough>>> attention and action
مرة تاني النية مش كفاية ...ادي لحلمك كل وقتك ...خد خطوات عملية..مفيش حد في الدنيا دي يقدر يفهمك اكتر من نفسك

#focus on what u have..>>
خليك فاكر لازم تعترف بفضل ربنا عليك فقط من يعترفون انهم يملكون يمكنهم أن يملكوا المزيد..في حكمة بتقول كنت أشعر بالإستياء لأنه ليس لدي حذاء إلى أن قابلت رجلا ليس لديه قدمان
#if u want to get new things >>>leave things in ur hand

عايز بجد تتغير تنجح لازم تتخلى عن جمودك.. سلبيتك ...أنانيتك ...ضيق أفقك....حاجات كتير قول انت ايه ممكن يغيرك؟؟

#energy flows>>> where attention goes

what u focus on expand
خلي بالك أنت تحصل على ما تظن أنك تستحق الحصول عليه...لأن طاقتك وتفكيرك رايحه هناك...يعني لو بتقول لنفسك أنا فاشل اطمن هتفضل كده على طول
#god have a lot to give every one what he wants...
ربنا مش اسمه الكريم ..الرزاق .. القادر ليه بأه الحسد ..الغيره..السرقة.. الحقد...ربنا هيدي لكل واحد اللي هو عايزه رزقك جايلك جايلك بس اصبر شوية..
#ur aim 1- To THRIVE NOT TO SURVIVE
لازم تنجز في حياتك تبقى بصمة مش عايش وخلاص..
ur aim 2-MUST be HOW TO provide service for the world and value
متعيش لنفسك بس أناني حتى في أحلامك فكر إزاي هدفك ممكن تخدم بيه النا س..الكون كله.
#ask your self DO YOU HAVE THE RIGHT TO HAVE a better LIFE?? DO YOU LOVE your self ?
انت بتحب نفسك بجد ..حب ايجابي يعني مش ماشي ورا رغباتك وشهواتك وتقول كده أنا بدلع نفسي..كده أنت بتضيع نفسك ..حبك لنفسك معناه إنك تقولها إنها صاحبة رسالة بصمة.. وفي نفس الوقت متكونش النقيض اللي بيحقر نفسه ويشتم نفسه .. افتكر دايما عظمتك تنبع من
عظمة ربنا اللي خلقك
# VISUALIZATION BOARD
اعمل كده لوحة لنفسك علق فيها .. صور الناس اللي بتحبهم..كروت ...بيت شعر..أي حاجة ..أهم حاجة هدفك..ارسمه لونه شوفه ...بعينك ..قلبك.. عقلك...
خلاص نويت تتغير يلا بأه قول وراي.,..
I CHOOSE THIS DAY TO GIVE MY SELF THE BEST LIFE EVER

كل سنة وانتم طيبين ويارب يوفقكم جميعا

17 comments:

بيدو said...
13 September 2007 at 00:50

���� ��� � �� ���
���� ���� ��� ���

������

the others said...
13 September 2007 at 04:36

مش فاهمة تقصد ايه بعلامات الاستفهام ..موضوع وحش يعني ..امسحه..مش فاهم أنا عايز اقول ايه...ملوش لازمة؟؟؟
مش عارفة يا ريت توضح رأيك
أكتر ...كل اللي عايز اقوله ان رمضان زي ما هو بداية للعبادة ليه متخليهاش كمان بداية لهدفك ..تاخد بالك من نفسك ..في مصر عندنا بنحسبها لكل النس فلان راح فلان جه ..ده أن ساعات بلاقي ناس عارفه عني اكتر منا عارفه عن نفسي واخدين بالهم كل سنة بطلع الكام على دفعتي بروح فين بصاحب مين..بقبى عايزة اقولهم كل واحد ياخد باله من نفسه يدور جواهده احسن له
الكلام مش عاجبك علشان اوبرا أنا شخصيا بحترمها جدا وشايفة ان هي اه ساعات بتناقش مواضيع مش بتناسبنا بس ساعات كتير بتمنى ان يكون عندنا مذيعة زيها بتطرح مواضيع جريئة..وكمان بتعمل اعمال خير كتير
ياريت توضح معترض على ايه

مهبول ومهبوله said...
13 September 2007 at 06:58

كلام جااااااااااامد وجميل أخر حاجه وهو فعلا سر كبير محتاج لمخ كبير يفهمه

مهبوله

Solo said...
13 September 2007 at 18:28

بوست رائع فعلا .. و أنا بأيدك في كلامك ..وفعلا الناس دول بيفكروا صح في أحيان كتير .. و برنامج أوبرا رائع و أنا شخصيا بحبه .. بغض النظر عما يتناوله مما قد يخالف دينا و تقاليدنا أحيانا ..بس ليه احنا مناخدش المفيد و النافع منهم .. موضوع جميل .. شكري و تقديري

the others said...
13 September 2007 at 20:18

مهبولة

شكرا جدا على مرورك وكل سنة وانت طيبة

the others said...
13 September 2007 at 20:20

محمود
منور المدونة كويس لقيت راجل في صفي مش عارفة بيدو معترض ليه
شكرا على مرورك ويا ريت متحرمناش من زيارتك للمدونة

إنسان || Human said...
14 September 2007 at 10:58

السلام عليكم
أنا فعلا شفت الحلقة دي لأوبرا ...أوبرا فعلا بتجيب حاجات مع انه تمس في بعض الأحيان المجتمع الأمريكي بس بجد لازم نتعلم منها شوية حاجات مكمله
...
أستغربت جدا من حالتين
اللي هما اساسا
teachers of secret
الأولى كانت إمرأة سوداء في مجتمع متدني اجتماعيا ..عنصري في بعض الأحيان عانت من السمنة حاولت ان تجد السعادة في الجنس لتجد الحب ولكنها اصبحت تعيسة
وما المشكلة هناك الكثير منها ولكن المفاجئ انها قررت ان تتغير
والحالة الثانية كان تاجر مخدرات لم يجد السعادة في المال
بالفعل السر أمامنا ولكن لا نراه وهو دينا
الكلام اللي انت قلتيه مهم جدا لكن انا فكرت تاني ولقيت ان احنا عندنا نعمة كبيرة جدا وهي
الإسلام

بنت أبيها said...
14 September 2007 at 18:36

انا بحب دايما ارفع شعار

لا تقل يا رب عندى هم كبير

ولكن قل يا هم عندى رب كبير

the others said...
14 September 2007 at 19:18

human
معاك حق دينا هو اكبر نعمة احنا مش حاسين بقيمتها..لأننا مش فاهمينه ولا مرتبين أولوياته صح ..بنستقي معلومات كتير من غير ما نفكر.. بنركز دايما على السلوك من غير ما نركز على الفكر
يعني بنغير القشرة بس...اما بالنسبة لكونك استغربت من بحثهم عن التغيير والنور اللي جوا كل بني ادم..فده مش غريب لانهم اكثر شعوب العالم تقدما .. الحياة عندهم صعبة بجد... العمل عندهم حاجة مقدسة اسأل اي دكتور ناوي يسافر بيمتحن كام امتحان واي كوالتي بيشغلوها هتلاقيهم مش زينا كده بتوع شهدات و بس احنا اللي بيتهيأ لينا انهم غارقيين في الجنس والمخدرات واحن الغارقيين فيهم بالذمة لو هما كده كان زمان امريكا دولة عظمى؟؟

the others said...
14 September 2007 at 19:19

بنت ابيها
كلام جميل معاكي حق

belal said...
15 September 2007 at 01:17

هوا الملاحظة إن الترجمة غير محايدة خالص..وكإننا سندويتشات جبنة مش بنفهم إنجليزي :D
..
ههه
ربنا معاكي..زيادتك على الكلمات حلوة ..والكلام نفسه حلو
..
وكل عام وأنتم بخير وإلى الله أقرب
..

belal said...
15 September 2007 at 01:18

حضرتك بتراجعي التعليقات الأول
.
تسقط الرقابة...تسقط الرقابة
تسقط ..تسقط
..

بيجاسوس المصرى said...
15 September 2007 at 11:21

معلش بقى
انا جى بره الموضوع خالص
قولت اجى و اقول كل سنة وانتى طيبة ورمضان كريم و ربنا يبلغك رمضان بأذن الله

و انا سعيد جدا جدا لانى بتعرف على مدونات من بلدى و خاصة عندما بدأت التدوين كان التدوين شئ غريب على المجتمع السويفيى

مرة تانية رمضان كريم
و اسمحيلى بأضافة الاميل حتى نستطيع العمل كفرقة واحدة فى حالة عمل تدوينة مشتركة للمحافظة او موضوع معين او ارسال الجديد عن المحافظة

the others said...
17 September 2007 at 16:47

بيجاسوس

كل سنة وانت طيب يا بيجاسوس ومعنديش
مانع تضيف الميل

the others said...
17 September 2007 at 16:55

other_things
مش فاهمة الترجمة ممكن تبقى محايدة وممكن تبقى متحيزه؟؟؟ ثانيا أنا مش بترجم سيادتك..لأن الكلام شارح نفسحه ولغته سهله جدا ...أنا بقول اللي أنا شايفاه ..حساه ..فاهماه..طيب ماكنت نقلت ترجمة البرنامج وريحت نفسي؟؟
ثانيا وانا اسفه لكل واحد دخل كتب c
comment
وما ظهرش ان
comment moderation
شغلته وانا بخبط في
settings
وأنا معاك مفيش رقابة على فكرة ابدا

هوندا said...
17 September 2007 at 21:13

انا بقالى كام يوم بحاول اعمل كومنت ومش راضى يقبل كنت فقدت الامل خلاث
كل سنة وانتى بخير رمضان كريم معلش شد شيلك فعلا كله جاى فوق بعضه يبتدى فى نفس الوقت بالنسبة للquotes
الى انتى كتباها فهيا رائعه جدا
جزاكم الله خيرا على نقلها ربنا يوفقك
ودى اكتر حاجة عجبتنى
ur brain is the greatest mircle in the world
Don`t stay at ur place and say I`m victim

the others said...
18 September 2007 at 03:09

honda
شكرا جدا ...أخجلتم تواضعنا..وبعتذر تاني لأي حد دخل وكتب
comment
بجد ما كنش قصدي اشغل
comment moderation

Back to Home Back to Top my fingerprint. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.